Mag je data uitwisselen met de VS?

Een overzicht van de laatste ontwikkelingen. En tips over wat jij kunt doen om de  privacy van je klanten te waarborgen.

In deze blog geven we je een update van de laatste ontwikkelingen (per januari 2021) rondom het privacyverdrag tussen Europa en de VS. Mag je nog wel persoonsgegevens uitwisselen met de VS nu het Privacy Shield ongeldig is verklaard? Wat kan jij doen om de privacy van je klanten maximaal te waarborgen? Lees er alles over in onze Data en Privacy blog!

 

Privacy Shield ongeldig verklaard

Dit gebeurde terwijl we al in onzekerheid verkeren op privacygebied. In juli 2020 is het Europees-Amerikaanse privacyverdrag, het Privacy Shield, ongeldig werd verklaard door middel van de Shrems-II uitspraak. Daardoor werd in één klap het uitwisselen van persoonsgegevens met de Verenigde Staten onrechtmatig. In de data-driven marketingwereld waar wij met Personalyse in werken heerst sindsdien de vraag: wat moeten we nu met alle Amerikaanse gegevensverwerkers die onderdeel zijn van onze dienstverlening? Sinds de zomer is het eigenlijk vrij stil geweest rondom deze vraag. In dit blog bespreken we de recente ontwikkelingen


Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat een privacyverdrag tussen de EU en de VS sneuvelt: in 2015 ontstond een vergelijkbare situatie toen het Safe Harbour verdrag ongeldig werd verklaard. Net als toen is de reactie van de meeste organisaties afwachtend. De hoop leeft dat er net als vorige keer snel een nieuw framework wordt opgetuigd, waardoor de huidige periode alleen maar een overbrugging betreft. Dit kan ook voorzichtig geconcludeerd worden uit het feit dat de Autoriteit Persoonsgegevens al een half jaar niet actief handhaaft op de huidige situatie. Wel heeft zij aangegeven dat de uitspraak inhoudt dat doorgifte van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten nu in principe niet meer mag. Bovendien is de uitspraak van afgelopen zomer een indicatie van een fundamenteler probleem: de wetgeving in de VS is zodanig ingericht dat inlichtingendiensten eigenlijk onbeperkt toegang tot persoonsgegevens hebben. Dus het is maar de vraag of er afspraken te maken zijn die dit volledig afdekken.

 

Tip 3: identificeer koop- en vertreksignalen

Tijdens het oriëntatieproces van klanten of prospects geven zij vaak signalen af dat ze geïnteresseerd zijn in een bepaald product of specifieke dienst. Op dat moment wil je ze graag verder verleiden om een aankoop bij jou te doen in plaats van bij een concurrent.

Leg je bijvoorbeeld websitegedrag vast? Dan kun je door deze data te analyseren bepaalde koopintenties signaleren en daar (geautomatiseerd) op inspelen. Ook vertreksignalen zijn op zo’n manier in je data te herkennen. Hierop kun je dan direct reageren, waardoor je hopelijk op tijd bent om je klant te behouden.

 

Tip 4: geef aanbevelingen

Wil je meer omzet halen uit je bestaande klanten? Dit kun je doen door ze tijdens of na een aankoop koopsuggesties te geven voor andere producten. Met behulp van data kun je deze suggesties écht relevant maken. Door ze bijvoorbeeld te baseren op data waaraan je kunt zien welke andere producten een klant nog meer heeft bekeken. Of door te kijken naar aankopen van andere klanten.

 

Tip 5: verhoog de conversie van digitale kanalen

Stuur je veel e-mails? Kostentechnisch is dit natuurlijk zeer interessant. Maar wist je dat je veel omzet laat liggen als je ze niet personaliseert? Niet alleen wát je een klant aanbiedt, maar ook hoe en wanneer heeft grote invloed op de conversiekans.

Met behulp van data-analyse kun je inspelen op individuele voorkeuren. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van:

  • de onderwerpregel van de mail
  • de aanhef
  • de tekststijl: kort en krachtig of uitgebreid
  • visualisaties: veel plaatjes of juist niet
  • het beste verzendmoment

Er valt dus genoeg te personaliseren. Waar vallen jouw klanten voor? Door bovenstaande zaken daarop af te stemmen, worden je mails pas echt waardevol.

Meer weten over data-driven marketing?

Gertjan vertelt je er graag meer over!

Tips en nieuwtjes ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ja ik wil maandelijks de nieuwste blogs in mijn mailbox ontvangen.

Your information is safe with us
arrow_drop_up arrow_drop_down