Veel organisaties in Nederland en daarbuiten maken gebruik van het e-mail marketing programma Mailchimp. Logisch, want Mailchimp is gebruiksvriendelijk en heeft een gratis instapniveau. Toch kleeft aan het gebruik van Mailchimp op dit moment een flink risico: het is niet AVG-proof. In dit blog geven we je drie tips voor betaalbare alternatieven voor Mailchimp. En we doen je een onweerstaanbaar aanbod. Lees snel verder!
Mailchimp niet AVG proof
De privacy-autoriteit van het Duitse Beieren heeft in maart 2021 het gebruik van Mailchimp beoordeeld als een overtreding van de privacywetgeving. Brancheorganisatie in Nederland, DDMA, heeft hier dit artikel over geschreven.
Wat is het probleem
De wetgeving op het gebied van privacy is uitgebreid, maar verschilt per land of regio. Om data te delen zijn er daarom diverse verdragen opgesteld, echter is in juli 2020 het Europees-Amerikaanse privacy verdrag, het Privacy Shield, ongeldig verklaard. In de data-driven marketingwereld heerst sindsdien de vraag: wat moeten we nu met alle Amerikaanse gegevensverwerkers die onderdeel zijn van onze dienstverlening?
Het is voor veel organisaties ondoenlijk om zomaar te stoppen met het delen van gegevens met de VS. Gelukkig is dat in veel gevallen ook niet direct nodig. De European Data Protection Board (EDPB), waar de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens haar adviezen van overneemt, heeft op 15 januari 2021 verklaard dat ze inzet op extra voorwaarden aan de al bestaande modelcontracten (Standard Contractual Clauses). Dit zijn contracten tussen verwerkers van persoonsgegevens die wel voldoen aan de door EPDB geformuleerde voorwaarden. Hierin is nu encryptie en pseudonomisering van persoonsgegevens noodzakelijk geworden. En juist bij het naleven van die additionele voorwaarden gaat het mis bij Mailchimp, want de EDPB heeft beoordeeld dat de persoonsgegevens die met Mailchimp gedeeld worden toegankelijk zijn voor externe partijen, waardoor voor Amerikaanse inlichtingendiensten.
Alternatieven voor Mailchimp
Op basis van deze uitspraak zullen veel organisaties twijfels hebben gekregen bij het gebruik van Mailchimp. Het is dan een logische stap om te onderzoeken of er ook alternatieven beschikbaar zijn. Gelukkig is het aanbod van e-mail software behoorlijk groot, waarbij er zowel Amerikaanse als Europese aanbieders te kiezen zijn die wel voldoen aan de privacy wetgeving. Wij zetten hieronder drie betaalbare alternatieven voor je op een rij. Welke van de drie voor jou de beste keuze is hangt vooral af van de gewenste functionaliteiten in combinatie met het budget dat je beschikbaar hebt.
ActiveCampaign: geavanceerde marketing automation
ActiveCampaign is het meest uitgebreide pakket van de drie. Het bevat naast e-mail marketing ook de mogelijkheid om via sms, web chat, website personalisatie en facebook ads te communiceren. Je kunt ook landingspagina’s aanmaken en gedrag op de website automatisch opvolgen. De automatiseringsmogelijkheden zijn zeer uitgebreid en flexibel. ActiveCampaign kan daarnaast als applicatie geïntegreerd worden in Salesforce en Microsoft Dynamics, maar bevat zelf ook CRM en Sales functionaliteiten. Tot slot staan er standaard machine learning modellen voor je klaar om de content van je berichten verder op individueel niveau te optimaliseren.
Net als Mailchimp is ActiveCampaign een Amerikaans bedrijf. ActiveCampaign is echter AVG-proof omdat zij persoonsgegevens standaard encrypten en pseudonomiseren in tegenstelling tot Mailchimp,
ActiveCampaign is er vanaf € 1.238 per jaar op basis van 10.000 contacten. Je krijgt hiervoor het Lite pakket waarin de meeste van bovenstaande functionaliteiten beschikbaar zijn.
Sendinblue: beste prijs/kwaliteit
Sendinblue biedt ook uitgebreide functionaliteiten op het vlak van marketing automation. Het bevat naast e-mail marketing ook de mogelijkheid om via sms, web chat en facebook ads te communiceren. Wat zij niet bieden is website personalisatie, maar je kunt wel landingspagina’s aanmaken en gedrag op de website kan automatisch worden opgevolgd. De automatiseringsmogelijkheden zijn goed te noemen, maar iets minder geavanceerd dan ActiveCampaign. Ook kan Sendinblue gebruikt worden als basis CRM en kan de data synchroniseren met Salesforce en Microsoft Dynamics. Sendinblue biedt geen machine learning functionaliteit en het aantal aangeboden standaard koppelingen met andere systemen is ook minder groot dan ActiveCampaign aanbiedt.
Aangezien Sendinblue een Europees bedrijf is en al haar data binnen de EU grenzen opslaat is er op dit vlak geen AVG risico zoals bij Mailchimp wel het geval is en dat wel een groot voordeel.
Het Premium pakket bevat de meeste van bovenstaande functionaliteiten en is er vanaf € 529 per jaar op basis van 20.000 te verzenden e-mails per maand. Aan het aantal contacten is geen maximum verbonden.
Mailjet: e-mail marketing
Heb je puur en alleen e-mail marketing nodig? Dan is Mailjet een goede keuze. Met Mailjet kun je e-mail flows bouwen, personaliseren en automatiseren. Mailjet bevat geen landingspagina’s, chat, facebook ads, CRM, machine learning en site tracking functionaliteit. Ook het aantal integraties met andere systemen is beperkt.
Mailjet is ook een Europees bedrijf dat al haar data binnen de EU grenzen opslaat en is hierdoor volledig AVG-proof te gebruiken.
Het Premium pakket bevat alle functionaliteiten voor gepersonaliseerde e-mail marketing inclusief automatisering. Dit pakket is beschikbaar vanaf € 194 per jaar op basis van 30.000 te verzenden e-mails per maand. Aan het aantal contacten is geen maximum verbonden.
Ons aanbod
Wil je weten welk alternatief voor Mailchimp het beste bij je past en wat daar de kosten van zijn? Meld je hieronder aan en wij geven je met alle liefde het beste advies! Iedere aanvraag belonen we met een onweerstaanbaar aanbod: wij migreren kosteloos je e-mails en lijsten van Mailchimp naar je nieuwe systeem!