arrow_drop_up arrow_drop_down
data has a better idea personalise

Aan de slag met je data?

5 tips waar je direct mee van start kunt


In deze blog geven we je 5 data tips waar je morgen al mee aan de slag kunt! De meeste organisaties verzamelen wel data en leggen deze vast, maar daarmee ben je nog niet waardevol voor prospects en klanten. Hoe dan wel? Door slim gebruik te maken van je data . We leggen uit hoe data-driven online marketing je kan helpen om meer rendement te behalen. Lees onze 5 tips waar je morgen al mee aan de slag kunt!

 

Tip 1: benader je klanten via goedkope eigen kanalen

Komen mensen voor een groot deel door advertenties op je website? Zo ja, weet je dan welk deel van je advertentiebudget opgaat aan bezoekers die al klant zijn? Je kunt gemakkelijk kosten besparen door je bestaande klanten zoveel mogelijk te bedienen via je eigen kanalen. Denk aan e-mail, sms, je website of app. Mail of bel je bestaande klanten, zodat ze via je eigen kanalen kopen in plaats van via betaalde kanalen.


Tip 2: zet dure kanalen alleen in als het kan

Stuur je vaak fysieke mailings of zet je telemarketing in? Weet je dan vooraf of je de juiste leads benadert? Als je kansloze leads benadert, geef je te veel uit aan deze dure kanalen. En als je kansrijke leads niet benadert, mis je juist opbrengsten.

Met behulp van data-analyse krijg je inzicht in hoe kansrijk je leads zijn. Op basis daarvan bepaal je hoe je die kanalen het beste in kunt zetten zodat het rendement van je investering het grootst is.

 

Tip 3: identificeer koop- en vertreksignalen

Tijdens het oriëntatieproces van klanten of prospects geven zij vaak signalen af dat ze geïnteresseerd zijn in een bepaald product of specifieke dienst. Op dat moment wil je ze graag verder verleiden om een aankoop bij jou te doen in plaats van bij een concurrent.

Leg je bijvoorbeeld websitegedrag vast? Dan kun je door deze data te analyseren bepaalde koopintenties signaleren en daar (geautomatiseerd) op inspelen. Ook vertreksignalen zijn op zo’n manier in je data te herkennen. Hierop kun je dan direct reageren, waardoor je hopelijk op tijd bent om je klant te behouden.

 

Tip 4: geef aanbevelingen

Wil je meer omzet halen uit je bestaande klanten? Dit kun je doen door ze tijdens of na een aankoop koopsuggesties te geven voor andere producten. Met behulp van data kun je deze suggesties écht relevant maken. Door ze bijvoorbeeld te baseren op data waaraan je kunt zien welke andere producten een klant nog meer heeft bekeken. Of door te kijken naar aankopen van andere klanten.

 

Tip 5: verhoog de conversie van digitale kanalen

Stuur je veel e-mails? Kostentechnisch is dit natuurlijk zeer interessant. Maar wist je dat je veel omzet laat liggen als je ze niet personaliseert? Niet alleen wát je een klant aanbiedt, maar ook hoe en wanneer heeft grote invloed op de conversiekans.

Met behulp van data-analyse kun je inspelen op individuele voorkeuren. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van:

  • de onderwerpregel van de mail
  • de aanhef
  • de tekststijl: kort en krachtig of uitgebreid
  • visualisaties: veel plaatjes of juist niet
  • het beste verzendmoment

Er valt dus genoeg te personaliseren. Waar vallen jouw klanten voor? Door bovenstaande zaken daarop af te stemmen, worden je mails pas echt waardevol.

Meer weten over data-driven marketing?

Gertjan vertelt je er graag meer over!

Tips en nieuwtjes ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ja ik wil maandelijks de nieuwste blogs in mijn mailbox ontvangen.

Your information is safe with us
Cookie melding