Met letterlijk honderden e-mailmarketing tools kan het behoorlijk lastig zijn om de juiste keuze te maken. Als non-profitorganisatie moet je bovendien in je achterhoofd houden dat het geld voor de tool (deels) uit de giften van donateurs komt. Hier wil je dus verantwoord mee omgaan.
Gelukkig hebben wij bij Personalyse dit voorwerk al voor je gedaan. We hebben een heleboel tools met elkaar vergeleken en vervolgens speciaal voor non-profits drie tools geselecteerd die betaalbaar zijn, aan de AVG voldoen en over de gewenste functionaliteiten beschikken. Dit zijn Mailjet, Sendinblue en ActiveCampaign.
Hieronder lichten we kort toe wanneer we je welke tool adviseren. Daarnaast geven we je tips voor het kiezen van een e-mailmarketingpartner die je kan helpen je tool in te richten en optimaal te gebruiken.
Mailjet
Mailjet is puur gericht op e-mail en is daarmee vooral geschikt als je grote volumes e-mail (transactionele e-mails) verstuurt en verder geen koppelingen met andere tools nodig hebt.
Kosten: vanaf € 194 per jaar op basis van 30.000 te verzenden e-mails per maand.
Sendinblue
Sendinblue gaat een stapje verder dan Mailjet. Dit is een marketing automation tool die je ook kunt koppelen met andere tools en je website. Wij adviseren Sendinblue als de AVG erg belangrijk voor je is (de data worden opgeslagen in Europa) en vanwege de gunstige prijsstelling.
Kosten: vanaf € 529 per jaar op basis van 20.000 te verzenden e-mails per maand.
ActiveCampaign
ActiveCampaign, tenslotte, is de meest geavanceerde tool van de drie. Hiermee kun je niet alleen mails versturen, maar ook landingspagina’s aanmaken en je donateurs bijvoorbeeld met hun naam aanspreken als ze je website bezoeken.
ActiveCampaign heeft de meeste functionaliteiten en koppelingen van de drie, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Wij adviseren ActiveCampaign dus alleen als je deze functies ook echt nodig hebt.
Kosten: vanaf € 1.238 per jaar op basis van 10.000 contacten.
MailChimp gebruiken we op dit moment niet, omdat het niet aan de AVG voldoet.
Tips voor het kiezen van een e-mailmarketingbureau
Met alleen een tool ben je er natuurlijk nog niet, de tool moet ook ingericht worden. Dit kan ingewikkeld zijn, zeker als je verschillende tools met elkaar wilt integreren en je je mails in hoge mate wilt personaliseren voor de beste resultaten. Als non-profitorganisatie heb je hier vaak geen tijd voor. In dat geval kan het verstandig zijn om een e-mailmarketingbureau in de arm te nemen.
De keuze voor een e-mailmarketingbureau heeft een grote impact op de bruikbaarheid van de tool voor jouw organisatie en de resultaten die je ermee behaalt.
Daarom vind je hieronder enkele vragen die je helpen de juiste keuze te maken:
Als je deze vragen meeneemt in de vergelijking en beoordeling van verschillende e-mailmarketingbureaus verklein je de kans op een dure mismatch.