Beter strategisch beslissen met een nauwkeuriger omzetvoorspelling!


Meer weten over Predictive Analytics en hoe dit van waarde kan zijn voor je organisatie? Lees dan hieronder onze klantcase!


Niels Hoedjes, Manager Data Intelligence bij NRC Media:

"Personalyse heeft ons geholpen met het bouwen van een voorspelmodel van abonnementen en omzet in KNIME. Het bestaande model bestond uit een complex netwerk van excel-sheets en was voor verbetering vatbaar. Met dit project wilden we stappen maken op verschillende punten: het model moest robuuster en minder foutgevoelig, de voorspelling moest nauwkeuriger (max. afwijking van 0,5% op jaarbasis), we moesten in staat zijn om eenvoudig scenario’s te kunnen maken en het model moest overdraagbaar zijn. We zijn erin geslaagd om op al deze gebieden de gewenste doelstellingen te behalen. Personalyse heeft goed geluisterd naar onze wensen en onze samenwerking verliep heel prettig. Het was fijn om korte lijntjes te hebben en direct te kunnen schakelen".


Wat hebben we geïmplementeerd?

We hebben een high-end data proces ontwikkeld dat gebruik maakt van open source software (KNIME). Omzet wordt vaak met een spreadsheet berekend. Echter de complexiteit van het abonnementenbestand van NRC resulteerde in zo veel data dat voor een nauwkeurige voorspelling (2 jaar vooruit voorspeld op dagniveau) meer dan 1 miljard datapunten nodig waren. De eerste innovatie was om een simulatie te bouwen die deze hoeveelheid data kon verwerken. De tweede innovatie was om dit met een open source tool (KNIME) te doen. Hierdoor was er geen sprake van kosten of implementatietijd en kon het model direct gebouwd en in gebruik genomen worden. Omdat KNIME een grafische interface heeft was het model makkelijk te begrijpen en toe te passen; een brug tussen data analisten en business gebruikers.

 

Het is nu mogelijk om de impact op de omzet door te rekenen van:

  • een prijsverhoging van reguliere abonnees;
  • een verandering van actieprijzen;
  • een toe- of afname van de werving van abonnementen;
  • een verandering in de abonnementenmix;
  • een BTW-wijziging;


Dit geeft het (marketing)management veel zekerheid over de impact van een beslissing.


Wat was het resultaat?

Het model is op historische data getest en met de werkelijke omzet vergeleken. De verhoogde nauwkeurigheid van 2% resulteert in een beter marketingbeleid, waardoor niet onnodig de prijs van abonnees wordt verhoogd of er gesneden wordt in de kosten.

Meer weten over Predictive Analytics?

Daniel vertelt je er graag meer over!

Meer blogs ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ja ik wil maandelijks de nieuwste blogs in mijn mailbox ontvangen.

Your information is safe with us
Cookie melding
arrow_drop_up arrow_drop_down