E-mail-Personalyse

7 voorbeelden van e-mails voor goede doelen en non-profit

E-mailmarketing is een essentieel onderdeel van elke succesvolle bedrijfsstrategie. Dat is voor non-profit- en goededoelenorganisaties niet anders. Het is een zeer (kosten)effectieve manier om nieuwe donateurs en andere supporters te bereiken en om in contact te blijven met je huidige donateurs.


Op zoek naar inspiratie voor je e-mailmarketingcampagnes? In deze blogpost delen we 7 e-mails die niet mogen ontbreken in je strategie.

Deze zijn:


1. Welkomstmails

2. Bedank-en updatemails

3. Nieuwsbrieven

4. Succesverhalen (Case studies)

5. Donatieverzoeken

6. Verdubbelingsacties

7. Feestdagen



1. Welkomstmails

Welkomstmails hebben een vier keer zo hoge open en vijf keer zo hoge doorklikratio als andere promotionele mailings. Sterker nog: ze leiden zelfs acht keer zo vaak tot een transactie. Dat maakt welkomstmails van groot belang voor het werven van donaties.

Tip: maak er een serie e-mails van, zodat je je nieuwe abonnees niet overspoelt met te veel informatie in één keer.


2. Bedank- en updatemails

Bedankmails

Zodra een abonnee je doel heeft gesteund door bijvoorbeeld te doneren of een petitie te tekenen, is het belangrijk dat je hem bedankt voor zijn steun. Gebruik de gegevens waarover je beschikt om deze e-mails zo specifiek en persoonlijk mogelijk te maken. In plaats van simpelweg te zeggen 'bedankt voor uw donatie', vermeld je in je mail bijvoorbeeld het bedrag van de donatie.

Je kunt ook meer algemene bedankmails sturen. Het einde van het jaar is een geweldig moment hiervoor, omdat je je donateurs dan kunt bedanken voor hun steun gedurende het jaar en ze kunt laten weten op welke manier hun gift impact heeft gehad. Dit kan verdere donaties aanmoedigen, omdat ze dan het gevoel zullen hebben dat ze echt een verschil hebben gemaakt. Dit zal ze inspireren om betrokken te blijven bij jouw organisatie.

Maar denk ook aan bedankmails om belangrijke mijlpalen voor je non-profit te vieren, zoals het inzamelen van een bepaald bedrag of het helpen van een bepaald aantal mensen. Herinner mensen eraan dat je dit niet had kunnen doen zonder hun voortdurende steun.

Ook een jubileum van je organisatie is een mooi moment om je donateurs te bedanken. Zonder hen zou jouw organisatie immers niet kunnen bestaan.


Updatemails

Daarnaast is het een goed idee om je volgers op de hoogte te houden van de voortgang van je doel. Ze hebben gedoneerd, omdat ze zich betrokken voelen en willen dan ook graag op de hoogte blijven. Op deze manier kun je ook herhaalde donaties stimuleren.


3. Nieuwsbrieven

Regelmatig een nieuwsbrief versturen naar je abonnees is een goede manier om ze betrokken te houden. 

Nieuwsbrieven zijn niet alleen heel betaalbaar, maar hebben ook nog een aantal andere voordelen:


  • Ze zijn gemakkelijk te maken. Zodra je je sjabloon hebt ontworpen (de meeste e-mailmarketingplatformen hebben zelfs kant-en-klare sjablonen waaruit je kunt kiezen) hoef je alleen maar elke maand de tekst en afbeeldingen te wijzigen.
  • Groot potentieel bereik. Met een nieuwsbrief kun je honderden, duizenden of zelfs tienduizenden mensen tegelijk bereiken.
  • Niet opdringerig. Nieuwsbrieven zijn een niet-opdringerige manier om met je lezers te communiceren. Ze kunnen je e-mails immers in hun eigen tijd lezen.
  • Verhoogde zichtbaarheid. Met een nieuwsbrief vergroot je de zichtbaarheid van je merk. Zelfs als iemand geen directe actie onderneemt naar aanleiding van je e-mail of zelfs als je mail ongeopend verwijderd wordt, hebben ze toch je logo of naam en eventueel je kernboodschap (die in je onderwerpregel staat) geregistreerd.


4. Succesverhalen (case studies)

Succesverhalen of situaties waarin jij mensen dankzij donaties hebt kunnen helpen, zijn concreet bewijs dat wat jouw organisatie doet impact heeft. En dat is erg belangrijk in een tijd waarin veel mensen sceptisch staan tegenover liefdadigheidsinstellingen.

Deel bijvoorbeeld het verhaal van een persoon die door jouw organisatie geholpen is. Dit geeft je doel niet alleen een gezicht, maar maakt het geven ook persoonlijker. Bovendien zijn mensen eerder geneigd te doneren als ze precies weten waar hun geld naartoe gaat.

Een overtuigend succesverhaal bestaat uit de volgende onderdelen:


  • een beschrijving van de situatie waar de persoon in zat voordat hij geholpen werd door jouw organisatie
  • hoe deze persoon in contact kwam met jouw organisatie en hoe jouw organisatie hem heeft geholpen
  • hoe zijn situatie is verbeterd door de hulp van jouw organisatie

Tip: pas storytelling toe om je lezers je verhaal in te trekken en vertel het verhaal met tekst én beeld.


5. Donatieverzoeken

Wat is een betere manier om een campagne onder de aandacht te brengen dan door mensen hiervan op de hoogte te brengen via e-mail?

Verwijs mensen vanuit je e-mail naar een landingspagina op je website, waar ze meer informatie kunnen vinden over wat je doet, waarom je hun hulp nodig hebt en wat je hoopt te bereiken.

Promoot je campagne ook via social media. Dan weet je zeker dat je zo veel mogelijk mensen bereikt. Ook mensen die nu nog niet op je e-maillijst staan.


6. Verdubbelingsacties

Een verdubbelingsactie is voor donateurs de belangrijkste reden om meer te doneren, volgens een overzicht van Double the Donation. Bovendien gaf 84% van de donateurs aan eerder bereid te zijn te doneren als hun donaties verdubbeld zouden worden. 

Dus loopt er een verdubbelingsactie voor een specifieke campagne? Stel je contacten hier dan zeker van op de hoogte.


7. Feestdagen

Giften aan ANBI’s zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Sommige mensen weten dat niet of vergeten het. Daarom is het goed om ze hier aan het einde van het jaar nog eens aan herinneren met een e-mailcampagne die inspeelt op het feestdagengevoel. 


Gepubliceerd op 17-12-2021

Kom in actie

Deze blogpost is onderdeel van de whitepaper E-mailmarketing voor non-profits en goede doelen, waarin je nog veel meer handige tips en tricks vindt om een succes te maken van je e-mailmarketing:


Je leest in de whitepaper onder andere:

  • waarom e-mailmarketing zo goed werkt voor non-profits en goede doelen
  • uit welke onderdelen een succesvolle e-mailmarketingstrategie bestaat
  • hoe je de juiste tool en e-mailmarketingpartner kiest

  • Ook hebben? Vraag ‘m aan via de onderstaande knop.


    email marketing goede doelen
    emailmarketing goede doelen nonprofit email